استخراج سنگ و ماسه سیلیسی ممتاز

استخراج سنگ و ماسه سیلیسی ممتاز – سنگ سیلیس از آن به عنوان سنگ ساختمانی و ساخت شیشه استفاده می شود. سیلیس دارای پیوند کووالانسی است و ساختار شبکه ای را تشکیل می دهد. سیلیس، SiO2، دارای شکل کریستالی به نام کوارتز است که در بسیاری از انواع سنگ ها یافت می شود و دومین کانی فراوان در پوسته زمین است. این ماده معدنی بسیار سخت معمولاً بی رنگ است.

استخراج سنگ و ماسه سیلیسی ممتاز

سیلیس چه نوع سنگی است؟

سنگ سیلیسی، هر یک از گروهی از سنگهای رسوبی که عمدتاً یا تقریباً به طور کامل از دی اکسید سیلیکون (SiO2) تشکیل شده است، به صورت کوارتز یا سیلیس آمورف و کریستوبالیت. شامل سنگ هایی می شود که به صورت رسوبات شیمیایی تشکیل شده اند و سنگ هایی که منشأ آواری یا تکه ای دارند مستثنی هستند.

 

روشهای استخراج ماسه های سیلیس

شن و ماسه صنعتی که اغلب “سیلیکا”، “شن سیلیس” و “شن کوارتز” نامیده می شود، شامل ماسه ها و شن هایی با محتوای دی اکسید سیلیکون بالا (SiO2) است. از این ماسه ها درشیشه سازی استفاده می شود. برای کاربردهای ریخته گری، ساینده و شکست هیدرولیکی (frac)؛ و برای بسیاری از مصارف صنعتی دیگر. مشخصات برای هر کاربرد متفاوت است، اما منابع سیلیس برای بیشتر مصارف فراوان است. تقریباً در همه موارد، استخراج سیلیس از روش‌های استخراج روباز یا لایروبی با تجهیزات استاندارد استخراج استفاده می‌کند. به جز ایجادمزاحمت موقت در منطقه فوری در حین فعال بودن عملیات معدن، استخراج شن و ماسه معمولاً اثرات زیست محیطی محدودی دارد.

 

سیلیس استخراج شده برای چه مواردی استفاده می شود؟

بسیاری از فرآیندهای صنعتی و تجاری به سیلیس کریستالی نیاز دارند. برخی از کاربردهای قابل توجه سیلیس کریستالی شامل شیشه‌سازی، راه‌سازی، قالب‌های فلزات مذاب ریخته‌شده درریخته‌گری، شکستگی هیدرولیکی یا «فرک کردن» برای تولید نفت و گاز، فیلتر کردن آب و حتی لوازم الکترونیکی است.

 

آیا سیلیس همه جا قابل استخراج است؟

تقریباً در همه موارد، استخراج سیلیس از روش‌های استخراج روباز یا لایروبی با تجهیزات استاندارد استخراج استفاده می‌کند. به جز ایجاد مزاحمت موقت در منطقه فوری در حین فعال بودنعملیات معدن، استخراج شن و ماسه معمولاً اثرات زیست محیطی محدودی دارد.

 

آیا استخراج سیلیس برای محیط زیست مضر است؟

آلودگی: SPM (ذرات معلق) تولید شده توسط استخراج سیلیس و از آوارهای انباشته شده در کنار معادن، تهدیدی برای محیط زیست محلی است. این ذرات روی برگ‌ها جمع می‌شوند و در نتیجه فرآیند فتوسنتز و تنفس را مختل می‌کنند.

 

آیا سیلیس برای انسان مضر است؟

ذرات گرد و غبار سیلیس در بافت ریه به دام افتاده و باعث التهاب و زخم می شود. این ذرات همچنین توانایی ریه ها برای دریافت اکسیژن را کاهش می دهند. این وضعیت سیلیکوزیس نامیده می شود. سیلیکوزیس منجر به آسیب دائمی ریه می شود و یک بیماری پیشرونده، ناتوان کننده و گاهی کشنده است.

 

آیا سیلیس سرطانی است؟

خطر قرار گرفتن در معرض سیلیس کریستالی چیست؟ سیلیس کریستالی به عنوان سرطان‌زای ریه انسان طبقه‌بندی شده است و می‌تواند باعث بیماری‌های جدی ریه و سرطان ریه شود. فقط مقدار بسیار کمی از گرد و غبار سیلیس قابل تنفس برای ایجاد یک خطر برای سلامتی لازم است.

 

چگونه سیلیس استخراج می کنند؟

تقریباً در همه موارد، استخراج سیلیس از روش‌های استخراج روباز یا لایروبی با تجهیزات استاندارد استخراج استفاده می‌کند. به جز ایجاد مزاحمت موقت در منطقه فوری در حین فعال بودن عملیات معدن، استخراج شن و ماسه معمولاً اثرات زیست محیطی محدودی دارد.

 

سیلیس چگونه بدست می آید؟

سیلیکون عنصری به صورت تجاری با احیای سیلیس (SiO2) با کک در یک کوره الکتریکی تولید می‌شود و محصول ناخالص سپس تصفیه می‌شود. در مقیاس کوچک، سیلیکون را می توان از اکسید با احیا با آلومینیوم به دست آورد.

 

تفاوت سیلیس و سیلیکون چیست؟

هم سیلیکون و هم سیلیس حاوی اتم های سیلیکون هستند. اما سیلیس به دلیل ساختار و خواصی که دارد با سیلیکون متفاوت است. تفاوت اصلی بین سیلیکون و سیلیس این است که سیلیکون یک عنصر است در حالی که سیلیس یک ترکیب است.

 

آیا سیلیس و سیلیکون یکی هستند؟

سیلیس یا دی اکسید سیلیکون، همانطور که از نامش پیداست، اکسیدی از سیلیکون است. دارای فرمول شیمیایی SiO2 است و به طور طبیعی در کوارتز و موجودات زنده مختلف یافت می شود. سیلیس یکی از اجزای مهم ماسه در بسیاری از نقاط جهان است.

 

آیا ماسه سیلیس ایمن است؟

کارگرانی که این ذرات بسیار کوچک سیلیس کریستالی را استنشاق می کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری های جدی مرتبط با سیلیس هستند، از جمله: سیلیکوزیس، یک بیماری لاعلاج ریوی که می تواند منجر به ناتوانی و مرگ شود. سرطان ریه؛ بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)؛ و..

 

بزرگترین واردکننده شن و ماسه کیست؟

سنگاپور با واردات 517 میلیون تن شن و ماسه در 20 سال گذشته، بزرگترین واردکننده ماسه در جهان است. شن و ماسه بیشتر از اندونزی و همچنین از سایر کشورهای همسایه مالزی، تایلند و کامبوج وارد می شود.

 

کدام کشور از نظر سیلیکون غنی است؟

چین بزرگترین تولید کننده سیلیکون در جهان است که حجم تولید آن در سال 2021 حدود شش میلیون تن برآورد شده است. دومین تولید کننده بزرگ این متالوئید در جهان روسیه است که در همان سال 580000 متریک تن تولید کرد.

 

بیشتر ماسه سیلیس از کجا می آید؟

این کوارتز از منابعی مانند تپه های ساحلی به دست می آید و آنها را به انواع و درجات مختلف ماسه تبدیل می کند و سپس برای کاربردهای مختلف به صنایع مختلف عرضه می شود.

 

آیا ماسه سیلیس نادر است؟

سیلیس کریستالی رایج ترین شکل است و بیش از 12 درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد و آن را دومین کانی رایج در این سیاره می کند. سیلیس کریستالی به شکل کوارتز، کریستوبالیت و تری دیمیت وجود دارد. استخراج سنگ و ماسه سیلیسی ممتاز

 

آیا همه سنگ ها سیلیکون دارند؟

سیلیکون هرگز در حالت طبیعی خود یافت نمی شود، بلکه در ترکیب با اکسیژن به عنوان یون سیلیکات SiO44- در سنگ های غنی از سیلیس مانند ابسیدین، گرانیت، دیوریت و ماسه سنگ یافت می شود. فلدسپات و کوارتز مهم ترین کانی های سیلیکات هستند.

 

آیا می توانید گرد و غبار سیلیس را ببینید؟

این ذرات گرد و غبار بسیار کوچک هستند. شما نمی توانید آنها را ببینید. این گرد و غبار سیلیس قابل تنفس باعث بیماری ریه و سرطان ریه می شود. فقط مقدار بسیار کمی از گرد و غبار سیلیس موجود در هوا برای ایجاد یک خطر برای سلامتی لازم است.

 

سیلیکون خام از کجا می آید؟

منابع اصلی سیلیکون عبارتند از سنگ سیلیکا با منشاء طبیعی (SiO2)، آب و متانول مشتق شده از گاز طبیعی. از این مواد، از طریق واکنش های شیمیایی پیچیده، سیلیکون سنتز می شود.

 

آیا شیشه حاوی سیلیس است؟

شیشه با استفاده از ماسه ساخته می شود که در غیر این صورت با نام شیمیایی آن “سیلیس دی اکسید” شناخته می شود، اما به دلیل گرمایش و تکنیک های خنک کننده سریع که در ایجاد شیشه استفاده می شود، هم شیشه و هم گرد و غبار شیشه نمونه هایی از سیلیس آمورف هستند و بنابراین نسبتاً بی ضرر هستند.

 

آیا N95 در برابر سیلیس محافظت می کند؟

در زیر خط مشی NIOSH برای حفاظت تنفسی در برابر قرار گرفتن در معرض سیلیس کریستالی در هوا توضیح داده شده است. NIOSH استفاده از ماسک های ذرات نیمه صورت با فیلترهای N95 یا بهتر را برای قرار گرفتن در معرض سیلیس کریستالی در هوا در غلظت های کمتر یا مساوی 0.5 میلی گرم بر متر مکعب توصیه می کند.

 

5/5 - (1 امتیاز)