مروری بر فناوری های تصفیه آب

فن آوری ها و روش های متعددی برای تصفیه آب وجود دارد. با این حال، تنها تعداد کمی از آنها برای صنعت و استفاده گسترده قابل استفاده هستند. شناخته شده ترین تکنیک ها به شرح زیر است:

تکنیک های تصفیه آب

  • تصفیه آب شنی آهسته
  • تصفیه آب شنی سریع
  • فیلتر آب دو رسانه ای
  • فیلتر عمیق بستر دوگانه
  • فیلتراسیون تخت عمیق تک-متوسط

با این حال، اکثر کارخانه‌های نمک‌زدایی و فیلتراسیون از روش‌های فیلتراسیون شنی آهسته، فیلتراسیون سریع شنی یا فیلتراسیون دوگانه استفاده می‌کنند.

مروری بر فناوری های تصفیه آب

فیلترهای آب دو رسانه ای

فیلترهای دوگانه مدیا معمولاً از 2 لایه مختلف تشکیل شده اند، یک لایه ماسه سیلیسی 12 اینچی و یک لایه آنتراسیت که در آن لایه آنتراسیت در بالای لایه ماسه قرار می گیرد. طول آنتراسیت می تواند بین 24 تا 28 اینچ باشد. با توجه به چگالی کمتر آنتراسیت در مقایسه با ماسه سیلیسی، روی ماسه شناور می شود. با این حال، بخش کوچکی از مخلوط ماسه آنتراسیت اجتناب ناپذیر است.

 

مقدار تعیین دانه بندی

مقدار اصلی را می توان با انتخاب بهترین سطح دانه بندی برای ماسه سیلیس و آنتراسیت به حداقل رساند. همچنین در صورت عدم محاسبه دقیق اندازه ماسه سیلیس و آنتراسیت، امکان عمر کمتر، فیلترهای شکسته یا عملکرد کمتر وجود دارد.

 

چرا باید از فیلترهای دو رسانه ای استفاده کرد؟

با توجه به افزایش سطح کیفی فیلتراسیون آب در استانداردهای اخیر، فیلترهای تک مدیا قادر به تولید آب آشامیدنی خالص نیستند که بتوانند استانداردهای بالای بسیاری از کشورها را به تنهایی برآورده کنند. در نتیجه، بیشتر کشورها تمایل دارند به فیلترهای رسانه ای دوگانه تغییر کاربری دهند. همچنین بنا به دلایلی که در قسمت های بعدی توضیح داده می شود، آنتراسیت بهترین جایگزین برای این گونه فیلترها می باشد.

 

آنتراسیت چیست

آنتراسیت نوعی سنگ رسوبی است که در کوه ها یافت می شود و تقریباً به طور خالص از کربن (91-95٪) ساخته شده است.

 

دلیل اصلی استفاده آنتراسیت در انواع فیلترها

دانه های آنتراسیت در اشکال و اندازه های مختلف یافت می شوند. بنابراین، نمی‌توان آن‌طور که ماسه‌های سیلیسی می‌توانند فشرده شوند، که منجر به پیشرفت عمیق‌تر در بستر آب می‌شود. این دلیل استفاده از آنتراسیت در تقریباً تمام فیلترهایی است که با هدف فیلتر کردن مقادیر زیادی آب انجام می شود.

 

ماسه های سیلیسی

لایه دوم فیلترها ماسه های سیلیسی هستند. حتی ذرات کوچک نیز به دلیل اندازه کوچک در این لایه جذب می شوند. همچنین وجود دانه های بزرگتر یا سنگریزه در کف فیلترها می تواند از خروج شن های ریز از فیلتر جلوگیری کند.

 

فیلترهای دو رسانه ای چگونه کار می کنند؟

برخی از فیلترها از جاذبه استفاده می کنند. با این حال، روش های اصلی انجام شده به شرح زیر است: آب از بالا وارد فیلتر شده و به سمت پایین جریان می یابد. پایین دست اجازه می دهد تا ذرات با اندازه ها و اشکال مختلف در لایه های مختلف فیلتر شوند.

 

مزایای فیلتر های دو رسانه ای

فیلترهای دو رسانه ای تمام مزایای فیلتر تک متوسط ​​را دارند، به علاوه اینکه نیاز به شستشوی معکوس کمتری دارند. همچنین وجود شن مانع از خروج شن های سیلیسی از فیلتر می شود.

 

چرا از آنتراسیت در فیلترهای آب دو رسانه ای استفاده می شود؟

ظرفیت بالای به دام انداختن ذرات و همچنین سطح بزرگ دانه ها، آنتراسیت را به بهترین جایگزین برای فیلترهای دو رسانه ای تبدیل کرده است. ماسه های سیلیسی در طول زمان تغییر شکل می دهند. دانه های درشت و لبه تیز در معرض خوردگی هستند و به دانه های صاف و کوچک تبدیل می شوند که پس از مدتی عملکرد خود را از دست می دهند. با این حال، آنتراسیت به دلیل محتوای کربن در برابر فرسایش و خوردگی مقاومت بیشتری دارد.

 

جایگزین های دیگری برای آنتراسیت چیست؟

از آنجایی که آنتراسیت ظرفیت بالایی برای فیلتر کردن دارد و همچنین هزینه آن مناسب است، معمولاً اولین انتخاب است. با این حال، مطالعات ثابت کرده است که پودر کربن فعال نه تنها به خوبی آنتراسیت عمل می کند، بلکه ذرات را نیز جذب می کند که باعث بو و طعم آب می شوند. پودر کربن فعال را می توان به تنهایی در فیلترهای تک مدیا یا همراه با لایه دیگری از فیلتر در فیلترهای دو رسانه ای استفاده کرد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که پودر کربن فعال باید به طور منظم جایگزین شود که می تواند هزینه بیشتری نسبت به آنتراسیت داشته باشد.

 

دی اکسید سیلیکون

سیلیس از دی اکسید سیلیکون ساخته شده و مهمترین جزء پوسته زمین است. سیلیکون یک نیمه فلزی یا فلزی است و یک نیمه رسانا است. بسیاری از چیزها در زندگی روزمره ما با سیلیس ساخته می شوند. به عنوان مثال، سیلیس در ساخت آجر، پنجره، ملات و پرده پنجره ضروری است. فروسیلیس، آلیاژی از آهن و سیلیکون، برای بهبود استحکام محصولات آهن و فولاد استفاده می شود. سیلیس به عنوان پرکننده رنگ، پلاستیک، لاستیک و ماسه سیلیس در تصفیه آب استفاده می شود.

 

مورد استفاده سیلیس

سیلیس استخراج شده در ایران عمدتاً برای ساخت بطری ها ، شیشه ها ، انواع چسب و کاشی و سرامیک و .. استفاده می شود.

این مقاله فقط بر روی فیلترهای رسانه دوگانه آنتراسیت تمرکز دارد، بقیه در مقالات بعدی توضیح داده خواهد شد.

 

هزینه ها و قیمتها

این شرکت علی رغم بالا و پایین شدن نرخ ارز به دلیل میل به افزایش تولید ، جهش تولید و رونق تولید پایین ترین نرخ بازار را در نظر گرفته است که این نکته بسیار حائز اهمیتی است.برای استعلام قیمت هرنوع سسیلیس و فرآورده با ما در تماس باشید   تلفن :۰۸۱۳۲۳۱۳۵۴۰

 

5/5 - (31 امتیاز)