میکروسیلیس برای چه مواردی استفاده می شود؟

اخیراً از مواد متعددی برای بهبود خواص بتن استفاده شده است. میکروسیلیس یا دوده سیلیس یک افزودنی عالی برای بتن است زیرا منجر به خواص مهندسی بهتری می شود. ترک های حرارتی را کاهش می دهد، دوام را بهبود می بخشد و استحکام را افزایش می دهد.

میکروسیلیس از چه چیزی ساخته شده است؟

حاوی ذرات آمورف بسیار ریز دی اکسید سیلیکون (SiO2) است که معمولا بیش از 90 درصد از اجزای SF را تشکیل می دهد. SF همچنین به عنوان میکروسیلیس، سیلیس تبخیر شده و SF متراکم یا غبار سیلیس شناخته می شود.

 

 

فرآیند میکروسیلیس چیست؟

به گزارش «ع.م. نویل (نویسنده خواص بتن)، میکرو سیلیس یک محصول جانبی است که در طی ساخت سیلیکون و آلیاژهای فروسیلیکون در یک کوره الکتریکی با قوس غوطه ور به دست می آید. این آلیاژها از کوارتز با خلوص بالا و زغال سنگ تولید می شوند.

 

 

 

استفاده از دوده سیلیس در بتن

دوده سیلیس تغلیظ شده یک ترکیب معدنی بسیار ریز، آمورف و واکنش پذیر است. به راحتی با هیدروکسید کلسیم که در طی هیدراتاسیون سیمان پرتلند تولید می شود، واکنش نشان می دهد. افزودن سیلیس ساختار منافذ را اصلاح می کند و بتن با مقاومت مکانیکی بهبود یافته تولید می کند.

 

 

معایب میکروسیلیس چیست؟

در صورتی که دمای بیرونی بالا باشد، منجر به انقباض زودرس خشک می شود. از این رو، بیشتر مستعد ترک است که ممکن است در نهایت بر استحکام کلی تأثیر بگذارد. ساخت و ساز با بتن دوده سیلیسی دشوار است. زیرا کارایی بتن دوده سیلیسی ضعیف است.

 

 

چه مقدار میکرو سیلیس در بتن استفاده می شود؟

میکرو سیلیس یک ماده بسیار ریز است که قطر متوسط آن 100 برابر ریزتر از سیمان است. در دوز معمولی 8 درصد وزنی سیمان، تقریباً 100000 ذره برای هر دانه سیمان فضاهای آب را در بتن تازه پر می کند.

 

 

وقتی سیلیس به سیمان اضافه می شود چه اتفاقی می افتد؟

در صورت وجود سیلیس به مقدار زیاد، استحکام سیمان افزایش می یابد اما در عین حال زمان گیرش آن طولانی می شود. آلومینا بیش از حد استحکام سیمان را کاهش می دهد. اگر آهک بیش از حد باشد، سیمان را نامناسب می کند و باعث انبساط و متلاشی شدن آن می شود.

 

 

آیا pH بر سیلیس تأثیر می گذارد؟

pH می تواند احتباس برخی از ترکیبات قابل یونیزاسیون را افزایش دهد. با این حال، برخی از محصولات ممکن است در تماس با سیلیس اسیدی هیدرولیز یا بازآرایی شوند. PH خنثی، با محدوده بین 6.5 تا 7.5، مهمترین عامل در تعیین قابلیت اطمینان و رفتار بی اثر سیلیس است.

 

 

تفاوت میکروسیلیس و نانوسیلیکا چیست؟

با توجه به اینکه تفاوت اصلی بین نانوسیلیس و میکروسیلیس اندازه ذرات مربوطه آنهاست و با فرض اینکه رفتارهای پوزولانی در هر دو ماده مشابه است، نانوسیلیس به دلیل SSA بالاتر (مساحت سطح ویژه) سریعتر نسبت به میکروسیلیس با سیمان واکنش می دهد.

 

 

مقاومت فشاری میکروسیلیس چقدر است؟

10 درصد میکرو سیلیس مورد استفاده در جایگزینی سیمان به مقاومت فشاری 40 مگاپاسکال بتن با گرید M20 دست می یابد. اثر میکرو سیلیس در مقاومت خمشی بتن 1.98 برابر بتن معمولی در 28 روز است.

 

 

 

تاثیر میکروسیلیس در مقاومت بتن چیست؟

میکرو سیلیس (MS) به طور گسترده در بتن مورد استفاده قرار گرفته است زیرا محتوای سیمان مورد نیاز برای مقاومت هدف خاص را کاهش می دهد، دوام بتن سخت شده را بهبود می بخشد و مقاومت بتن را افزایش می دهد در حالی که متغیرهای طراحی مخلوط مشابه را در صورت اضافه شدن در مقادیر بهینه حفظ می کند.

 

 

 

خواص شیمیایی میکروسیلیس چیست؟

جزء شیمیایی اصلی پودر میکرو سیلیس SiO2 با محتوای 85 تا 97 درصد است. عناصر آن شامل Fe2O3، Al2O3، CaO، K2O، Na2O، MgO، C و غیره است.

 

 

 

دوغاب میکروسیلیس چیست؟

میکروسیلیکا (MS) محصول مشترک سیلیکون و آلیاژهای فروسیلیکون است. دوغاب میکروسیلیس به عنوان یک پراکندگی آبی 50 درصد ذرات میکروسیلیس در آب به طور گسترده در کاربردهایی مانند سیمان الیافی، بتن و در سیمان کاری چاه نفت استفاده می شود.

 

 

 

درجه میکرو سیلیس چیست؟

میکروسیلیس مورد استفاده در ساخت و ساز ACC محصول جانبی تولید فلز سیلیکون یا آلیاژهای فروسیلیکون است، با محتوای SiO2 در محدوده 85٪ تا 97٪، چگالی ظاهری 500 تا 700 کیلوگرم بر متر مکعب. آنها به عنوان درجه 85D، درجه 90D، درجه 92D و درجه 95D طبقه بندی می شوند.

 

 

اثرات میکرو سیلیس چیست؟

از جنبه های مثبت آن شناخته شده است که باعث کاهش نفوذپذیری بتن و افزایش مقاومت و دوام بتن می شود. از عوارض جانبی منفی رنگ، نیاز به آب است، میکرو سیلیس به دلیل ظرافت بسیار زیاد، مشکلاتی را برای حمل و نقل، از دست دادن اسلامپ، توقف خونریزی بتن ایجاد می کند.

 

 

گرد و غبار سیلیس در کجا استفاده می شود؟

سیلیس یک ماده طبیعی است که در مقادیر مختلف در اکثر سنگ ها، ماسه و خاک رس یافت می شود. به عنوان مثال، ماسه سنگ حاوی بیش از 70٪ سیلیس است، در حالی که گرانیت ممکن است حاوی 15-30٪ باشد. سیلیس همچنین یکی از اجزای اصلی مصالح ساختمانی مانند آجر، کاشی، بتن و ملات است.

 

 

 

پودر سیلیس چگونه ساخته می شود؟

روش متداول تهیه سیلیس؛ شامل مخلوط کردن محلول های سیلیکات فلز قلیایی و اسید یا نمک، اجازه دادن به مخلوط واکنش ژل شدن، شکستن ژل، شستن آن از نمک، آبگیری با حرارت و آسیاب کردن مواد خشک شده است.

 

 

 

چگالی ظاهری میکروسیلیس چقدر است؟

چگالی ظاهری دوده سیلیسی (Microsilica) 150 تا 300 کیلوگرم بر متر مکعب به شکل طبیعی (غیرمشکل نشده) است. به منظور حمل و نقل آسان، چگالی فله را می توان از طریق فرآیند تراکم به 600-700 کیلوگرم بر متر مکعب افزایش داد. بنابراین، سیلیس فوم (Microsilica) بیشتر به عنوان پرکننده و افزودنی های اصلاح شده استفاده می شود.

 

 

سه نقش میکرو سیلیس در بتن چیست؟

میکروسیلیس در بتن – انواع، خواص و کاربردی … میکروسیلیس موجود در بتن استحکام و دوام آن را بهبود می بخشد زیرا توزیع یکنواخت تر و حجم بیشتری از محصولات هیدراتاسیون را فراهم می کند و اندازه متوسط منافذ در خمیر سیمان را کاهش می دهد.

 

 

 

خطرات میکروسیلیس چیست؟

مواد تشکیل دهنده در معرض طولانی مدت در این محصولات می تواند باعث آسیب ریه و تنفسی شود. استنشاق بیش از حد گرد و غبار آئروسل ممکن است منجر به بیماری های تنفسی از جمله سیلیکوزیس، پنوموکونیوز و فیبروز ریوی شود. این محصول به عنوان خطری برای محیط زیست شناخته نشده است مگر اینکه در مقادیر بیش از حد تخلیه شود.

 

 

 

چه مقدار میکروسیلیس در بتن وجود دارد؟

میکرو سیلیس یک ماده بسیار ریز است که قطر متوسط آن 100 برابر ریزتر از سیمان است. در دوز معمولی 8 درصد وزنی سیمان، تقریباً 100000 ذره برای هر دانه سیمان فضاهای آب را در بتن تازه پر می کند.

 

 

 

 

 

5/5 - (14 امتیاز)